loading...

منُ خودت

بازدید : 72
جمعه 31 تير 1401 زمان : 16:08

علت تار شدن تصاوير دوربين مداربسته در شب

يکي از مشکلاتي که کاربران دوربين مداربسته با آن رو به رو مي شوند، تار شدن تصوير دوربين مداربسته است. تار شدن تصوير دوربين مداربسته هم در روز مي تواند اتفاق بيفتد و هم در شب ممکن است شاهد آن باشيد. اولين قدم در رفع هر مشکلي شناخت دلايل به وجود آمدن آن مشکل است. در اين مقاله ابتدا دلايل تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب را توضيح مي دهيم و سپس راهکار هاي رفع تار شدن تصاوير را بررسي مي کنيم.

  1. نور مادون قرمز و ارتباط آن با تار شدن تصوير دوربين مداربسته

در شب LED هاي مادون قرمز دوربين مداربسته روشن مي شوند و نوري که از دوربين به بيرون ساطع مي شود، نور مادون قرمز است. در برخي مواقع ممکن است نور مادون قرمز نتواند از شيشه ي جلوي دوربين عبور کند. در اين صورت با تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب رو به رو خواهيد شد. چربي که به مرور زمان روي شيشه دوربين نشسته، دوده اي که در محيط وجود دارد و يا جنس نامرغوب شيشه، از عواملي هستند که موجب عدم عبور نور مادون قرمز از شيشه مي شوند. پس يکي از علت هاي تار شدن دوربين مداربسته، برگشت و بازتابش نور مادون قرمز از روي شيشه به درون دوربين و برخورد مستقيم آن با لنز است.

2- علت برگشت نور مادون قرمز از روي شيشه دوربين به درون آن

دور دهانه ي لنز يک لايه از جنس پلاستيک يا فوم وجود دارد که به آن فوم دور لنز گفته مي شود. اگر اين فوم حرکت کند يا کمي پايين تر آمده و افتاده باشد، موجب بازتابش بيشتر نور مادون قرمز به لنز مي شود. فوم دور لنز دوربين بازتابش نور را محدود مي کند و جنبه ي تزئيني ندارد. هم چنين قرار گرفتن دوربين ها در مکان هايي مانند کارخانه ها که بخار چرب وجود دارد، بازتابش نور مادون قرمز را بيشتر مي کند.

بيشتر بخوانيد: آداپتور صنعتي 20 آمپر ردياب خودرو

3- افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته

در بررسي علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب به دلايل افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته مي پردازيم. به دلايل متعددي ممکن است اين افت اتفاق بيفتند. لنز دوربين مداربسته را بررسي کنيد، احتمال دارد لنز دوربين مداربسته کثيف شده باشد. اگر طول کابلي که استفاده مي کنيد بلند باشد يا تصوير دوربين مداربسته رزولوشن پاييني داشته باشد نيز با افت کيفيت تصوير مواجه خواهيد شد. ضعيف بودن سيگنال wifi هنگام استفاده از دوربين مداربسته بي سيم، باعث افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته مي شود.

4- علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب

در برخي دوربين هاي مداربسته يک پيچ براي back focus وجود دارد که با تنظيم آن مي توانيد تصاوير واضحي را حتي در نور کم و هنگام شب داشته باشيد. براي انجام اين کار ديافراگم دوربين را تا آخر باز کنيد تا فوکوس دوربين براي نور کم بهينه سازي شود. با استفاده از تنظيمات back focus هنگام استفاده از زوم دوربين مي توانيد تصاوير با کيفيت تري داشته باشيد.

5- علت برفکي شدن تصوير دوربين مداربسته

وجود نويز در دوربين مداربسته، عامل اصلي برفکي شدن تصوير دوربين مداربسته است. عوامل ديگري نيز منجر به اين اتفاق مي شوند که در اين بخش به توضيح آن ها مي پردازيم. پايين بودن کيفيت لنز دوربين مداربسته، سيم کشي غير استاندارد دوربين ها و بالا بودن دماي محيط از عوامل تاثير گذار در بروز اين مشکل هستند. اتصالات دوربين را چک کنيد. اگر از دوربين هاي مداربسته آنالوگ استفاده مي کنيد، مطمئن شويد فيش هاي BNC به درستي متصل شده باشند. براي جلوگيري از برفکي شدن تصوير دوربين مداربسته سعي کنيد از منبع تغذيه با کيفيت و مناسب استفاده کنيد.

6- سياه شدن تصوير دوربين مداربسته

يکي از مهم ترين مشکلاتي که هنگام استفاده از دوربين هاي مداربسته ممکن است رخ بدهد، سياه شدن تصوير دوربين مداربسته است. براي رفع اين مشکل ابتدا بايد به بررسي علت سياه شدن تصوير دوربين مداربسته بپردازيم. در برخي مواقع ممکن است تنها دليل سياه شدن تصوير دوربين مداربسته ي شما وجود يک مانع روي لنز دوربين يا کثيف شدن آن باشد. در اين صورت با تميز کردن لنز دوربين مشکل رفع مي شود. علت ديگر اين امر، نصب دوربين در مکان نامناسب و فاقد نور کافي است. تنظيمات دوربين مداربسته خود را بررسي کنيد و مطمئن شويد تنظيمات صحيح بوده و عوض نشده باشد. در صورت خرابي LED مادون قرمز دوربين مداربسته، ضبط تصاوير در شب دچار مشکل شده و باعث سياه شدن تصوير دوربين مداربسته در شب مي شود.

7- رفع تاري دوربين مداربسته

سوالي که در اينجا پيش مي آيد اين است که چگونه تاري دوربين مداربسته خود را رفع کنيم؟ لنز دوربين مداربسته خود را بررسي کنيد. در صورت وجود آلودگي، گرد و غبار، تار عنکبوت و.. آن را رفع کنيد. براي دوربين هاي مداربسته وريفوکال، بايد زوم و فوکوس آن ها را تنظيم کنيد. هم چنين نرم افزار هاي مختلفي وجود دارند که با استفاده از آن ها مي توانيد تاري تصوير دوربين مداربسته خود را رفع کنيد. اگر با انجام تمام اين کارها مشکل تاري تصوير دوربين شما رفع نشد، به متخصصين مربوطه در اين زمينه مراجعه کرده و از آن ها کمک بگيريرد.

علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب

تقريباً تمام دوربين هاي مداربسته مجهز به قابليت ديد در شب هستند. با اين تفاوت که از تکنولوژي هاي مختلفي براي ثبت تصاوير در تاريکي و محيط کم استفاده مي کنند. در تکنولوژي هايي که LED هاي مادون قرمز نقش حياتي دارند هر نوع اشکالي در LED ها روي کيفيت تصوير تاثير گذار است. به عنوان مثال اگر نور LED ها (نور مادون قرمز) از شيشه جلوي دوربين عبور نکند تصوير به صورت هاله دار ديده مي شود. گاهي تصوير به صورتي است که به نظر يک پرده روي تصوير قرار گرفته است. بنابراين بايد علت عبور نکردن نور LED ها از شيشه را بررسي کنيد.

شيشه دوربين مداربسته

از دلايلي که موجب مي شود که نور LED ها نتوانند از شيشه دوربين عبور کنند آلودگي شيشه به دوده يا چربي است. معمولاً اماکني که در فضا و محيط آنها بخار چرب وجود دارد مانند کارخانه هاي صنعتي و محيط هايي مانند تعميرگاه ها و مکانيکي ها اين مشکل براي دوربين محتمل تر است. همچنين نامناسب بودن شيشه به کار رفته در طراحي و ساخت دوربين در اين قضيه نقش موثري دارد. پيشنهاد ما خريد از برندهاي اصلي و معتبر است که در توليدات خود استانداردها در سطح جهاني رعايت مي شود.

شيشه هاي دوربين مداربسته به صورت خاصي طراحي شده اند. روي شيشه هاي دوربين مداربسته از داخل حفره اي پلاستيکي قرار دارد. در واقع محل قرار گيري لنز را مشخص مي کند. با جايگذاري لنز در دوربين، فضايي بين لنز و حفره ايجاد مي شود. اين فضا در دوربين هاي مختلف، متفاوت است و با فوم يا Rubber پوشيده مي شود. علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب گاهي به کيفيت قرارگيري اين فوم مرتبط است. زيرا نبود فوم و يا درست نبودن جايگاه آن موجب برگشت نور مادون قرمز به داخل لنز مي شود.

اما اگر نور LED عبور نکند و به داخل لنز بازتاب شود چه رخ مي دهد. تصوير مقابل را در نظر بگيريد. در صورت عبور نکردن نور از شيشه مشابه تصوير، نور به داخل دوربين منعکس مي شود. نتيجه آن تشکيل تصويري با هاله اي از نور سفيد و يا مات است. در برخي موارد نيز شما مي توانيد LED هاي دوربين مداربسته را در تصوير مشاهده نماييد.

2. علت افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته

افت کيفيت تصوير و مات شدن آن

مشکل افت کيفيت در دوربين هاي مداربسته به شکل هاي مختلف رخ مي دهد گاهي با تار شدن تص.ير دوربين مداربسته و گاهي با پيدايش خطوطي در تصوير و يا برفک در آن. اين حالت ها ناشي از چندين عامل است: مشکلات شبکه، منبع تغذيه بد، مشکلات کابل کشي، سخت افزار معيوب، اشکالات در نرم افزار دوربين، تداخل آدرس IP، تنظيمات نامناسب و… . تمامي اين عوامل مي توانند علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب و روز نيز باشند.

بيشتر بدانيد: يو پي اس دوربين مدار بسته ، سوئيچ شبکه poe

3. علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در روز

دلايل مختلفي مي تواند موجب تار شدن تصوير دوربين مداربسته در روز باشد. از ساده ترين آنها مانند کثيفي لنز دوربين که به راحتي برطرف مي شود و پيچيده ترين ها که به ساختار و اجزاي دوربين مداربسته بر مي گردد و امکان تشخيص آن سخت است. يکي از رايج ترين علت هاي مات شدن تصوير را مي توان عدم تنظيم صحيح فوکوس دوربين دانست. تمرکز لنز دوربين مداربسته روي يک نقطه صحيح تصوير واضحي را ايجاد مي کند. به هر دليلي اين نقطه درست انتخاب نشود تصويري تار از دوربين مداربسته دريافت خواهيد کرد. نور پس از عبور از لنز و رسيدن به سنسور دوربين در يک نقطه به هم مي رسند. حال اگر تمامي پرتوهاي نوري در آن نقطه متمرکز نباشند تصوير تار ايجاد مي شود.

در دوربين هاي مداربسته با لنز ثابت نيازي به تنظيم فوکوس نيست. زيرا فاصله لنز تا سنسور در کارخانه به صورت استاندارد در نظر گرفته شده و ثابت است. اما در دوربين هايي که لنز آنها وريفوکال است اين نقطه قابل تغيير و تنظيم است. زيرا فاصله کانوني که در ايجاد تصوير نقش مهمي دارد با بزرگنمايي تغيير مي کند. در نتيجه کنترل Focus دوربين بايد امکان پذير باشد.

عمق ديد دوربين

گاهي تصوير در يک بخش فوکوس است و ساير قسمت هاي تصوير تار. در اين حالت مي توانيد با تنظيم Aperture فوکوس را به گونه اي که تمام تصوير واضح شود تغيير دهيد. رابطه اپرچر و ديافراگم يا Iris دوربين مداربسته مانند ارتباط مردمک چشم با عنبيه است. در واقع از طريق عنبيه مردمک چشم تنگ و يا گشاد مي شود. اپرچر نيز توسط ديافراگم باز و يا بسته مي شود. اين ابزار براي تغيير عمق ميدان به کار مي رود.

4. رفع تار شدن تصوير دوربين مداربسته

همانطور که پيش تر اشاره شد آلودگي شيشه دوربين مداربسته مي تواند از دلايل مات و تار شدن تصوير باشد. گاهي اوقات اين آلودگي هنگام نصب ايجاد مي شود و اثر انگشت روي شيشه دوربين مي ماند. از آنجا که اغلب کار نصب در روز انجام مي شود مشکل همان موقع خود را نشان نمي دهد. بنابراين ساده ترين روش رفع ماتي تصوير دوربين در شب تميز کردن شيشه دوربين مداربسته است.

يکي از دلايل ديگر تار شدن تصوير انعکاس نور به داخل دوربين بود. اشياء انعکاسي مانند فلز، شيشه، عناوين در و غيره مي توانند نور را به لنز دوربين مداربسته بازتاب دهند. حتي گياهان نيز مي توانند عامل بازتاب نور باشند. بهتر است دوربين را در گوشه ها قرار ندهيد. گياهان و اشياء بازتابنده در مقابل دوربين به ويژه دوربين هاي IR قرار ندهيد. از وجود لاستيک يا فوم دور لنز دوربين مداربسته IR اطمينان حاصل کنيد و اين که آسيبي به آن وارد نشده باشد. ممکن است اين حلقه لاستيکي در هنگام نصب دوربين آسيب ببيند يا گاهي اوقات در موقعيت مناسبي قرار نمي گيرد. در نتيجه موقعيت آن را اصلاح کنيد به اين ترتيب مشکل برطرف مي شود.

لنز بد دوربين مداربسته

ممکن است علت مات شدن تصوير دوربين مداربسته در شب مشکل لنز باشد. در طول روز دوربين نور خورشيد را دريافت مي کند. اين نور بايد از گنبد دوربين يا شيشه محافظ عبور کند و بسته به مدل دوربين از فيلتر مادون قرمز (يک تکه شيشه) نيز قبل از ورود به سنسور تصوير عبور مي کند. هنگامي که نور از شيشه عبور مي کند پديده انکسار يا شکست نور رخ مي دهد که مي تواند جهت نور را تغيير دهد. در شب، دوربين IR فيلتر IR را حذف مي کند تا نور بيشتري به دوربين وارد شود که باعث ايجاد تفاوت در شکست نور مي شود و لنز دوربين بايد براي اصلاح آن تفاوت جزئي آماده شود. اگر از دوربين مداربسته ارزان قيمت و متفرقه استفاده مي کنيد، اين مشکل به راحتي رفع نمي شود. زيرا لنز بخشي از برد مدار است و به راحتي قابل تعويض نيست.

علت تار شدن تصاوير دوربين مداربسته در شب

يکي از مشکلاتي که کاربران دوربين مداربسته با آن رو به رو مي شوند، تار شدن تصوير دوربين مداربسته است. تار شدن تصوير دوربين مداربسته هم در روز مي تواند اتفاق بيفتد و هم در شب ممکن است شاهد آن باشيد. اولين قدم در رفع هر مشکلي شناخت دلايل به وجود آمدن آن مشکل است. در اين مقاله ابتدا دلايل تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب را توضيح مي دهيم و سپس راهکار هاي رفع تار شدن تصاوير را بررسي مي کنيم.

  1. نور مادون قرمز و ارتباط آن با تار شدن تصوير دوربين مداربسته

در شب LED هاي مادون قرمز دوربين مداربسته روشن مي شوند و نوري که از دوربين به بيرون ساطع مي شود، نور مادون قرمز است. در برخي مواقع ممکن است نور مادون قرمز نتواند از شيشه ي جلوي دوربين عبور کند. در اين صورت با تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب رو به رو خواهيد شد. چربي که به مرور زمان روي شيشه دوربين نشسته، دوده اي که در محيط وجود دارد و يا جنس نامرغوب شيشه، از عواملي هستند که موجب عدم عبور نور مادون قرمز از شيشه مي شوند. پس يکي از علت هاي تار شدن دوربين مداربسته، برگشت و بازتابش نور مادون قرمز از روي شيشه به درون دوربين و برخورد مستقيم آن با لنز است.

2- علت برگشت نور مادون قرمز از روي شيشه دوربين به درون آن

دور دهانه ي لنز يک لايه از جنس پلاستيک يا فوم وجود دارد که به آن فوم دور لنز گفته مي شود. اگر اين فوم حرکت کند يا کمي پايين تر آمده و افتاده باشد، موجب بازتابش بيشتر نور مادون قرمز به لنز مي شود. فوم دور لنز دوربين بازتابش نور را محدود مي کند و جنبه ي تزئيني ندارد. هم چنين قرار گرفتن دوربين ها در مکان هايي مانند کارخانه ها که بخار چرب وجود دارد، بازتابش نور مادون قرمز را بيشتر مي کند.

بيشتر بخوانيد: آداپتور صنعتي 20 آمپر ردياب خودرو

3- افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته

در بررسي علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب به دلايل افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته مي پردازيم. به دلايل متعددي ممکن است اين افت اتفاق بيفتند. لنز دوربين مداربسته را بررسي کنيد، احتمال دارد لنز دوربين مداربسته کثيف شده باشد. اگر طول کابلي که استفاده مي کنيد بلند باشد يا تصوير دوربين مداربسته رزولوشن پاييني داشته باشد نيز با افت کيفيت تصوير مواجه خواهيد شد. ضعيف بودن سيگنال wifi هنگام استفاده از دوربين مداربسته بي سيم، باعث افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته مي شود.

4- علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب

در برخي دوربين هاي مداربسته يک پيچ براي back focus وجود دارد که با تنظيم آن مي توانيد تصاوير واضحي را حتي در نور کم و هنگام شب داشته باشيد. براي انجام اين کار ديافراگم دوربين را تا آخر باز کنيد تا فوکوس دوربين براي نور کم بهينه سازي شود. با استفاده از تنظيمات back focus هنگام استفاده از زوم دوربين مي توانيد تصاوير با کيفيت تري داشته باشيد.

5- علت برفکي شدن تصوير دوربين مداربسته

وجود نويز در دوربين مداربسته، عامل اصلي برفکي شدن تصوير دوربين مداربسته است. عوامل ديگري نيز منجر به اين اتفاق مي شوند که در اين بخش به توضيح آن ها مي پردازيم. پايين بودن کيفيت لنز دوربين مداربسته، سيم کشي غير استاندارد دوربين ها و بالا بودن دماي محيط از عوامل تاثير گذار در بروز اين مشکل هستند. اتصالات دوربين را چک کنيد. اگر از دوربين هاي مداربسته آنالوگ استفاده مي کنيد، مطمئن شويد فيش هاي BNC به درستي متصل شده باشند. براي جلوگيري از برفکي شدن تصوير دوربين مداربسته سعي کنيد از منبع تغذيه با کيفيت و مناسب استفاده کنيد.

6- سياه شدن تصوير دوربين مداربسته

يکي از مهم ترين مشکلاتي که هنگام استفاده از دوربين هاي مداربسته ممکن است رخ بدهد، سياه شدن تصوير دوربين مداربسته است. براي رفع اين مشکل ابتدا بايد به بررسي علت سياه شدن تصوير دوربين مداربسته بپردازيم. در برخي مواقع ممکن است تنها دليل سياه شدن تصوير دوربين مداربسته ي شما وجود يک مانع روي لنز دوربين يا کثيف شدن آن باشد. در اين صورت با تميز کردن لنز دوربين مشکل رفع مي شود. علت ديگر اين امر، نصب دوربين در مکان نامناسب و فاقد نور کافي است. تنظيمات دوربين مداربسته خود را بررسي کنيد و مطمئن شويد تنظيمات صحيح بوده و عوض نشده باشد. در صورت خرابي LED مادون قرمز دوربين مداربسته، ضبط تصاوير در شب دچار مشکل شده و باعث سياه شدن تصوير دوربين مداربسته در شب مي شود.

7- رفع تاري دوربين مداربسته

سوالي که در اينجا پيش مي آيد اين است که چگونه تاري دوربين مداربسته خود را رفع کنيم؟ لنز دوربين مداربسته خود را بررسي کنيد. در صورت وجود آلودگي، گرد و غبار، تار عنکبوت و.. آن را رفع کنيد. براي دوربين هاي مداربسته وريفوکال، بايد زوم و فوکوس آن ها را تنظيم کنيد. هم چنين نرم افزار هاي مختلفي وجود دارند که با استفاده از آن ها مي توانيد تاري تصوير دوربين مداربسته خود را رفع کنيد. اگر با انجام تمام اين کارها مشکل تاري تصوير دوربين شما رفع نشد، به متخصصين مربوطه در اين زمينه مراجعه کرده و از آن ها کمک بگيريرد.

علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب

تقريباً تمام دوربين هاي مداربسته مجهز به قابليت ديد در شب هستند. با اين تفاوت که از تکنولوژي هاي مختلفي براي ثبت تصاوير در تاريکي و محيط کم استفاده مي کنند. در تکنولوژي هايي که LED هاي مادون قرمز نقش حياتي دارند هر نوع اشکالي در LED ها روي کيفيت تصوير تاثير گذار است. به عنوان مثال اگر نور LED ها (نور مادون قرمز) از شيشه جلوي دوربين عبور نکند تصوير به صورت هاله دار ديده مي شود. گاهي تصوير به صورتي است که به نظر يک پرده روي تصوير قرار گرفته است. بنابراين بايد علت عبور نکردن نور LED ها از شيشه را بررسي کنيد.

شيشه دوربين مداربسته

از دلايلي که موجب مي شود که نور LED ها نتوانند از شيشه دوربين عبور کنند آلودگي شيشه به دوده يا چربي است. معمولاً اماکني که در فضا و محيط آنها بخار چرب وجود دارد مانند کارخانه هاي صنعتي و محيط هايي مانند تعميرگاه ها و مکانيکي ها اين مشکل براي دوربين محتمل تر است. همچنين نامناسب بودن شيشه به کار رفته در طراحي و ساخت دوربين در اين قضيه نقش موثري دارد. پيشنهاد ما خريد از برندهاي اصلي و معتبر است که در توليدات خود استانداردها در سطح جهاني رعايت مي شود.

شيشه هاي دوربين مداربسته به صورت خاصي طراحي شده اند. روي شيشه هاي دوربين مداربسته از داخل حفره اي پلاستيکي قرار دارد. در واقع محل قرار گيري لنز را مشخص مي کند. با جايگذاري لنز در دوربين، فضايي بين لنز و حفره ايجاد مي شود. اين فضا در دوربين هاي مختلف، متفاوت است و با فوم يا Rubber پوشيده مي شود. علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب گاهي به کيفيت قرارگيري اين فوم مرتبط است. زيرا نبود فوم و يا درست نبودن جايگاه آن موجب برگشت نور مادون قرمز به داخل لنز مي شود.

اما اگر نور LED عبور نکند و به داخل لنز بازتاب شود چه رخ مي دهد. تصوير مقابل را در نظر بگيريد. در صورت عبور نکردن نور از شيشه مشابه تصوير، نور به داخل دوربين منعکس مي شود. نتيجه آن تشکيل تصويري با هاله اي از نور سفيد و يا مات است. در برخي موارد نيز شما مي توانيد LED هاي دوربين مداربسته را در تصوير مشاهده نماييد.

2. علت افت کيفيت تصوير دوربين مداربسته

افت کيفيت تصوير و مات شدن آن

مشکل افت کيفيت در دوربين هاي مداربسته به شکل هاي مختلف رخ مي دهد گاهي با تار شدن تص.ير دوربين مداربسته و گاهي با پيدايش خطوطي در تصوير و يا برفک در آن. اين حالت ها ناشي از چندين عامل است: مشکلات شبکه، منبع تغذيه بد، مشکلات کابل کشي، سخت افزار معيوب، اشکالات در نرم افزار دوربين، تداخل آدرس IP، تنظيمات نامناسب و… . تمامي اين عوامل مي توانند علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در شب و روز نيز باشند.

بيشتر بدانيد: يو پي اس دوربين مدار بسته ، سوئيچ شبکه poe

3. علت تار شدن تصوير دوربين مداربسته در روز

دلايل مختلفي مي تواند موجب تار شدن تصوير دوربين مداربسته در روز باشد. از ساده ترين آنها مانند کثيفي لنز دوربين که به راحتي برطرف مي شود و پيچيده ترين ها که به ساختار و اجزاي دوربين مداربسته بر مي گردد و امکان تشخيص آن سخت است. يکي از رايج ترين علت هاي مات شدن تصوير را مي توان عدم تنظيم صحيح فوکوس دوربين دانست. تمرکز لنز دوربين مداربسته روي يک نقطه صحيح تصوير واضحي را ايجاد مي کند. به هر دليلي اين نقطه درست انتخاب نشود تصويري تار از دوربين مداربسته دريافت خواهيد کرد. نور پس از عبور از لنز و رسيدن به سنسور دوربين در يک نقطه به هم مي رسند. حال اگر تمامي پرتوهاي نوري در آن نقطه متمرکز نباشند تصوير تار ايجاد مي شود.

در دوربين هاي مداربسته با لنز ثابت نيازي به تنظيم فوکوس نيست. زيرا فاصله لنز تا سنسور در کارخانه به صورت استاندارد در نظر گرفته شده و ثابت است. اما در دوربين هايي که لنز آنها وريفوکال است اين نقطه قابل تغيير و تنظيم است. زيرا فاصله کانوني که در ايجاد تصوير نقش مهمي دارد با بزرگنمايي تغيير مي کند. در نتيجه کنترل Focus دوربين بايد امکان پذير باشد.

عمق ديد دوربين

گاهي تصوير در يک بخش فوکوس است و ساير قسمت هاي تصوير تار. در اين حالت مي توانيد با تنظيم Aperture فوکوس را به گونه اي که تمام تصوير واضح شود تغيير دهيد. رابطه اپرچر و ديافراگم يا Iris دوربين مداربسته مانند ارتباط مردمک چشم با عنبيه است. در واقع از طريق عنبيه مردمک چشم تنگ و يا گشاد مي شود. اپرچر نيز توسط ديافراگم باز و يا بسته مي شود. اين ابزار براي تغيير عمق ميدان به کار مي رود.

4. رفع تار شدن تصوير دوربين مداربسته

همانطور که پيش تر اشاره شد آلودگي شيشه دوربين مداربسته مي تواند از دلايل مات و تار شدن تصوير باشد. گاهي اوقات اين آلودگي هنگام نصب ايجاد مي شود و اثر انگشت روي شيشه دوربين مي ماند. از آنجا که اغلب کار نصب در روز انجام مي شود مشکل همان موقع خود را نشان نمي دهد. بنابراين ساده ترين روش رفع ماتي تصوير دوربين در شب تميز کردن شيشه دوربين مداربسته است.

يکي از دلايل ديگر تار شدن تصوير انعکاس نور به داخل دوربين بود. اشياء انعکاسي مانند فلز، شيشه، عناوين در و غيره مي توانند نور را به لنز دوربين مداربسته بازتاب دهند. حتي گياهان نيز مي توانند عامل بازتاب نور باشند. بهتر است دوربين را در گوشه ها قرار ندهيد. گياهان و اشياء بازتابنده در مقابل دوربين به ويژه دوربين هاي IR قرار ندهيد. از وجود لاستيک يا فوم دور لنز دوربين مداربسته IR اطمينان حاصل کنيد و اين که آسيبي به آن وارد نشده باشد. ممکن است اين حلقه لاستيکي در هنگام نصب دوربين آسيب ببيند يا گاهي اوقات در موقعيت مناسبي قرار نمي گيرد. در نتيجه موقعيت آن را اصلاح کنيد به اين ترتيب مشکل برطرف مي شود.

لنز بد دوربين مداربسته

ممکن است علت مات شدن تصوير دوربين مداربسته در شب مشکل لنز باشد. در طول روز دوربين نور خورشيد را دريافت مي کند. اين نور بايد از گنبد دوربين يا شيشه محافظ عبور کند و بسته به مدل دوربين از فيلتر مادون قرمز (يک تکه شيشه) نيز قبل از ورود به سنسور تصوير عبور مي کند. هنگامي که نور از شيشه عبور مي کند پديده انکسار يا شکست نور رخ مي دهد که مي تواند جهت نور را تغيير دهد. در شب، دوربين IR فيلتر IR را حذف مي کند تا نور بيشتري به دوربين وارد شود که باعث ايجاد تفاوت در شکست نور مي شود و لنز دوربين بايد براي اصلاح آن تفاوت جزئي آماده شود. اگر از دوربين مداربسته ارزان قيمت و متفرقه استفاده مي کنيد، اين مشکل به راحتي رفع نمي شود. زيرا لنز بخشي از برد مدار است و به راحتي قابل تعويض نيست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 359
  • بازدید کلی : 3445
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی